BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 15 September 2015

Komposisi Etnik Penduduk Malaysia




Definisi Etnik: Satu kelompok manusia yang mempraktikkan atau mengamalkan budaya yang hampir sama, sama ada dari aspek adat resam, bahasa, pakaian atau kegiatan ekonomi.

Konsep etnik selalunya dikaitkan dengan konsep ras, bangsa dan kaum walaupun pada hakikatnya ketiga-tiga tersebut mempunyai maksud yang berbeza. Dalam hal ini ras dan bangsa lebih menekankan perbezaan fizikal atau sifat-sifat yang berkaitan dengan biologi seperti keturunan dan pertalian darah.


  • Semenanjung Malaysia ( Melayu, Cina, India, Sikh, Thai, Orang Asli)
  • Sarawak (Iban, Melanau, Bidayuh, Orang Ulu, Bisaya, Melayu)
  • Sabah (Kadazan, Bajau, Murut, Dusun, Bugis, Sungai)

Maklumat diatas memperlihatkan kepelbagaian jenis penduduk di Negara ini. Malahan etnik melayu ini dapat dibezakan berdasarkan negeri, iaitu dibezakan melalui dialek Bahasa dan Unsur-unsur budaya.



Sejarah dan Latar Belakang Masyarakat  Malaysia.



Tiga kaum yang terbesar di Tanah Melayu ialah, Melayu, Cina dan India. Sebelum penemuan tapak bijih timah oleh Long Jaafar pada tahun 1848, majoriti penduduk di Tanah Melayu terdiri daripada orang Melayu. Hanya sebilangan kecil Cina yang datang ke Tanah Melayu sebagai pedagang dan membuka penempatan mereka di Melaka, Kuala Terengganu, Sungai Johor, Sungai Pahang dan Kelantan. Sementara itu, sebilangan kecil Orang India yang bekerja sebagai buruh di ladang kopi dan tebu yang terletak di Pulau Pinang dan Seberang Perai.

     Pada pertengahan abad ke-19 berlaku penghijrahan masuk kaum Cina dan India secara beramai-ramai ke Tanah Melayu. Fenomena ini berlaku ekoran dasar kolonial British yang membawa masuk kaum-kaum tersebut untuk tujuan dalam sektor ekonomi.


     Penduduk di Sabah dan Sarawak juga pelbagai. Mereka dapat dibezakan dari segi kawasan tempat tinggal, ekonomi, sosial dan budaya.

     Di sabah terdapat 23 suku kaum, namun antara suku kaum yang terbesar ialah Kadazan, Bajau, Murut, Suluk dan Orang Brunei.

     Sarawak juga didiami oleh pelbagai suku kaum yang setiap satunya mempunyai ciri-ciri tersendiri. Antara suku kaum yang terkenal ialah Melayu, Iban, Bidayuh, Penan dan Kelabit.

     Orang asli di Semenanjung Tanah Melayu boleh dibahagikan kepada tiga rumpun bangsa iaitu Senoi, Negrito dan Melayu Asli. dalam kesemua rumpun bangsa ini terdapat 18 jenis suku kaum. Di kalangan mereka 12 bahasa perantaraan yang juga berbeza.

   Suku kaum negrito tertumpu di negeri Kedah, Perak, Kelantan dan Pahang. Mempunyai tubuh badan yang kecil, berkulit gelap, mempunyai hidung yang besar dan berambut kerinting. Kegiatan utama mereka ialah bercucuk tanam dan meraih hasil hutan.


Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional

     Selepas kemerdekaan, Negara menghadapi pelbagai masalah dalaman, terutama masalah perpaduan dan integrasi antara kaum. Masalah perpaduan dan integrasi antara kaum. Masalah perpaduan wujud implikasi pemisahan tempat tinggal, perbezaan pekerjaan, sistem pendidikan, kepercayaan atau agama, fahaman politik, masalah ekonomi dan sistem pemerintahan yang diperkenalkan oleh penjajah.


Definisi Perpaduan

     Perpaduan nasional umumnya merujek kepada penyatuan berbagai-bagai kelompok yang mempunyai latar belakangb sosial dan kebudayaan yang berbeza, menjadi satu entiti fizikal. Penyatuan ini merupakan penyatuan zahir dan luaran. Menyatukan Sabah, Sarawak dan negeri-negeri di Semenanjung menjadi sebuah negara atau persekutuan, misalnya merupakan satu usaha untuk mencapai perpaduan nasional.


Definisi Integrasi

     Konsep integrasi adalah lebih luas. Ia merupakan proses penyatuan kelompok-kelompok yang berbeza latar belakang, menjadi satu entiti yang terikat oleh norma dan nilai serta kepentingan bersama. Jika dihalusi pengertian ini, akan kelihatan satu unsur penting di dalamnya iaitu, anggota-anggota kelompok yang bersatu padu, sekalipun berlainan latar belakang, masing-masing berasa dipunyai dan mempunyai satu kelompok yang sama. (Sense of belonging)


No comments:

Post a Comment